mandag 16. mars 2015

iPad, GarageBand og Rammearr

GarageBand, iPad, SoundCloud, Blogg, anmeldelser og studiotid kan gjøre studentene til proffe utøvere. 

Studentene på Westerdals har behov for å lære ulike verktøy. Noen er omfattende og innebærer musikkproduksjon eller noteskriving på maskin. Andre verktøy løser behov som oppstår på jobb og kan innebære produksjon av clicktrack og transkripsjon av nytt repertoar.

Hvordan kan problembasert undervisning brukes på slagverkstudentene mine?

Det er noen verktøy som skiller seg ut fra andre og derfor har jeg lagd et prosjekt for studentene som innebærer produksjon, problemløsing, læringspartnere, journalistikk og sosial-konstruktivistisk læring.

Oppdrag
Alle studentene får samme oppdraget:
Du skal produsere et backingtrack for en potensiell låt. Noen skal senere spille trommer på dette tracket, så "dont pay to much attention to the drums". Du trenger ikke melodi. Dette arrangementet skal bestå av minimum tre stilarter/partier. Du skal anvende både smartinstrumenter, loops og midi-instrumenter. Det skal være minst fire instrumenter i hele arrangementet ditt.
Lag noe som trigger deg som slagverker. Det skal inneholde variasjoner og potensiale for trommearrangementer. Det skal være mulig for trommeslagere å få samme kicket når de hører det..."dette vil jeg spille trommer til". 
Til å løse denne oppgaven skal de bruke iPad, iphone eller iPod Touch og programmet Garage Band.

hver og en student skal løse dette selv. De må gjerne få hjelp. Det blender jeg meg ikke borti...et er resultatet de skal stå ansvarlige for.

GarageBand på iPad/iPhone/iPod Touch
Programmet GarageBand er det raskeste produksjonsverktøyet for å skissere musikk. Dette MÅ mine studenter lære seg å bruke. Både fordi dette åpner for større verk, men først og fremst fordi dette er veldig raskt, høy kvalitet, er tilgjenglig og kan på en super måte eksemplifisere de ideer som studentene måtte få - i en hvilken som helst situasjon.

Om studentene får hjelp av andre spiller det ingen rolle. De lærer jo da bare hvordan dette skjer, og jeg slipper å lære dem det...de kan faktisk heller lære meg noe de finner ut ;-)

Derfor skal alt dette skje med programmet GarageBand på iPad/iPhone/iPod Touch. Ja - jeg forventer faktisk at alle studenter i dag har tilgang på eller eier en av disse enhetene. Du er rett og slett anafabet bransjemann om du ikke har tilgang på slikt.

Soundcloud
Fra GarageBand kan studentene enkelt laste opp det endelige produktet på egen konto hos Soundcloud. Denne skytjenesten gir deg mulighet for å laste opp egne filer, laste ned andres filer, dele filer, lytte på filer og kommentere på filer.

På denne kanalen blir faktisk noen dagens største popartister oppdaget og signet (Kygo).

Jeg syns derfor det er rimelig greit å forvente at studentene kan å bruke denne kanalen. Det er derfor en relevante yrkesrelatert tjeneste.

Forevise prosjekt
Studentene skal ha med seg prosjektet og vise meg hva de har gjort. Forklare virkemiddel og de ulike valgene som er blitt gjort.

Rammearr
Deretter skal de skrive et rammearr på denne GarageBand-låta. Dette skal de legge i egen Google Disk og dele med sin læringspartner.

Læringspartner
Når alle har løst første oppgave skal linken til Soundcloud fila og rammearret deles med studentenes Læringspartner. De er alle paret opp med en medstudent, og denne skal skrive omtale av Soundcloud-fil o rammearr. Alle studentene vil altså få en omtale fra medstudenten.

Alle skal selv skrive omtale av en GarageBand-låt og rammearr, men hvor skjer dette?

Journalistikk (blogging)
Alle mine studenter har egen blogg. Vi bruker det til å publisere det som er bra ved studentens arbeider, tanker, meninger, holdninger og erfaringer - på skole eller utenfor. Det spiller ingen rolle hvor studentene erfarer suksess, men det skal deles med verden!
Alle skal opprette et blogginnlegg og skrive en musikalsk omtale av læringspartners musikk og rammearr. Målet er at leseren skal få gode rammer for å gjøre planlegging av sin trommestemme til denne låta. Du skal bruke musikalske kriterier som: orkestering, kreativitet, sjangerbesvissthet, form, struktur, dynamikk, bruk av rytmefigurer osv.
Dere skal også vurdere om rammearret er lesbart, forståelig, tydelig, relevant og nøyaktig. Dere skal ikke gi terningkast. Link til blogginnlegget leveres på ITL. 
Dette setter studentene i et ansvarsforhold til hverandre. De må gjerne ha kontakt seg imellom, men valgene som gjøres skal være reflekterte. Samarbeid gir best læring.

Tidsfrister på ITL
Alle disse delmålene har klare frister og til dette bruker vi It´s Learning. Det setter klare rammer for leveringsfrister og gir meg samtidig muligheten til å være streng uten å selv være politi. Systemet tar seg av den delen.

Tidsfrister er noe som må være tilstede i studiene. Fordi det er relevant i forhold til hvordan bransjen fungerer. Det er tidsfrister der også.

Så når alle har levert sine omtaler av og blogget på nettet kan de starte forberedelser til neste trinn: Øving...og studiosession.

Deling og øving
Alle de åtte bogginnleggende blir nå delt med de andre. Da kan de starte arbeidet med å lese omtalene, sette seg inn i musikken, se på rammearrene og forberede seg til studiosession som skjer om en drøy uke.

Studiosession
Alle studentene skal i studio. Sammen - samtidig - alle sammen. Her skal alle spille en versjon av de andres track.

Hver student produserer sitt eget track.  Innspill, forklaringer til rammearr, dynamikk, besvare spørsmål fra muiskerne, hjelpe tekniker osv.

Alt dette skjer åpent og samlet. De er sammen under hele studioseansen.

Vurderingsarbeid
Når alle har spilt inn sine bidrag i studio blir dette mikset av teknikkeren. Alle miksfilene samles inn og legges på Soundcloud. Utifra en stor spilleliste skal hver student lage en egen spilleliste med ALLE versjoner av sitt track.

Denne spilleliste legges inn i et eget blogginnlegg. Her linkes det til læringspartnerns omtale i blogginnlegg (viktig for å lære om generiske søk og viralitet på nett). Så skal studentene kommentere det positive og særpregede ved alle de varisasjonene de har fått inn på sitt track.

Dette vurderingsarbeidet kal belyse trommeslagerens effekt på sluttproduktet. Det er samme grunntrack, men pga. spillestil, cymbaler, trolkning og andre faktorer blir resultatet antageligvis forskjellig.

Dette er vurderingsrabeid og belyser trommeslagerens påvirkningskraft på musikken.

Verktøy for omtale
Man skal omtale forsiktig og da bruker vi verktøyet TONE:
  • Troverdig
  • Objektivt
  • Nøyaktig 
  • Egnet
Hva lærer studentene? 
Respekt for vurderingsfaget. De blir mer objektive når de ser, hører, leser omtaler av egne prestasjoner. De blir mer bevisst egne vurderingskriterier. De strekker seg etter noe som gir mening. Også blir dette en måte å lære på som er fryktelig likt hvordan det er i den virkelige verden...og det er jo den vi forbereder studentene på...ihvertfall på Westerdals!


Eksemplets makt
Her er et eksempel jeg lagde for studentene. Kanskje du vil skrive omtale av dette verket? Rammearret er skrevet i appen Paper 53. Musikken er produsert med GarageBand på iPad og du vil sikker klare å spille trommer til dette. Send meg gjerne en lyd- eller filmfil med forslag ;-)

Soundcloud
Her har dere 4 minutter med backingtrack for trommeslagere som vil prøve å finne ut av hvordan de kan orkesterer og jobbe med groovve design.



Rammearr
Dette er en teknikk jeg har utarbeidet gjennom mange år med studenter. Det er en notasjonsteknikk, men det er først og fremst en LYTTEteknikk.
"Det handler om evnen til å lytte og notere musikken - ikke trommene". 
Du skal nemlig skrive ned det som skjer rundt trommene. I selve arrangementet og ikke notere trommene. Rammeearr skal være en hjelp for deg. Da må det jo stå hva som skjer rundt deg så du kan orientere deg. Hvor dumt er det ikke å sitte med et kart som viser bilde av deg - og ikke landskapet?

Mer om det i et annet blogginnlegg - eller en egen blogg!

Et helt enkelt rammearr - skrevet i Paper 53, og for første gang bruker jeg farger som kode i arret (litt usikker på hvor smart det er). 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar