torsdag 16. oktober 2014

Melodisk på trommer


I går kveld ble jeg sittende på Herr Nilsen og kom i prat med Kristoffer Tokle. Han er slagverker med blant andre Ytre Suløen og har nylig levert en masteroppgave i Kristiansand. I denne oppgaven har tema vært melodisk spill på trommer.

Jeg syntes at ideen om å spille melodier på trommer var veldig fremmed. Syns på en måte at tonalitet og harmonikk ivaretas av andre musikere og har selv et sterkt forhold til musikk hvor trommer står for rytme, time og feel.

Gjennom samtalene med Kriståffer åpnet det seg et vindu inn en ny verden som jeg bare tidvis og stykkevis har sette nytten av.

Jeg er inneforstått med stemming av skarptrommer til grunntone eller andre toneartnære toner, men et helhetlig melodisk konsept for melodisk stemming på trommer har jeg ikke hørt om.

Kristoffer tipset om Ari Hönig. Derfor har dagen i dag gått med til å blant annet sjekke ut hans trommespill.

Det er virkelig imponerende hvordan han tar det melodiske konseptet og overfører det til trommene. Teknikker for å pishe og bende tromemskinnet til ulike toner, samt en bevist harmonisk grunntanke for valg av trommeinstrumentering.

Mens vi snakket sammen på kvelden dukket det opp paralelle tanker som Terry Bozzio, Allan Dawson og den klassiske tradisjonsoppfattelsen av paukistens rolle i orkestert.

Men la nå det ligge - enn så lenge. Med denne YouTubefilmen tror jeg dere vil forstå hva som ligger skjult i dette nye melodiske landskapet.



Oppfølging
Kristoffer har blant annet forsket på hvordan man best stemmer opp trommesettet for å gjenskape et tonalt trommespill. I tillegg er det en del teknikker for å pitche og frekvensstyre overtonenen i trommeskinnet. Alt dette for å kunne gjengi ulike skalanære toner på trommene.

Skulle ikke forundre meg om vi lager en film eller to med Kristiffer om dette senere :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar